Нові технології змушують збільшувати інвестиції в мережі

Впровадження нових енергетичних технологій, зокрема, т.зв. розподілених енергоресурсів, вимагає модернізації енергосистеми і змушує мережевих операторів переглядати інвестиційні плани. Про це свідчить дослідження Smart Utilities Report, проведене інжинірингово-консалтинговою компанією Black & Veatch.

Нові технології змінюють способи споживання енергії та взаємодії споживачів з мережевими компаніями. «Цифрові технології та розвиток мережі вдихають життя в застарілі системи розподілу електроенергії. Розподілені енергетичні ресурси і поновлювані джерела енергії кидають виклик традиційним бізнес-моделям і централізованої генерації. Інновації у виробництві, зберіганні та управлінні електроенергією дають споживачам можливість вибору і, в кінцевому підсумку, створюють новий ринок енергії на локальному рівні її розподілу», - зазначив Джон Джанчар, один з топ-менеджерів Black & Veatch.

Енергорозподільча мережа майбутнього включатиме автономну, інтерактивну «прикордонну зону» (grid edge), яка буде мати першорядне значення для задоволення потреб в енергії. І мережеві оператори вже зараз повинні починати відповідну модернізацію мережі. Згідно з даними Black & Veatch, кожна п'ята з енергорозподільчих компаній США планує протягом наступних трьох років витратити на модернізацію понад 200 мільйонів доларів США. Ще 26% мають намір виділити на ці цілі від 100 до 200 мільйонів доларів США. При цьому основний мотив інвестицій не пов'язаний з активами, якими володіють самі компанії. Основні «винуватці» модернізації – малі СЕС, електромобілі і акумуляторні системи зберігання енергії.

Підвищити ефективність цих інвестицій мережеві компанії зможуть завдяки технологіям моніторингу, управління і автоматизації, які допоможуть розкрити весь потенціал підвищення надійності, ефективності та безпеки мережевих активів.

Такі технології вже впроваджуються в багатьох регіонах. «Удосконалена інфраструктура виміру (AMI) та інші технології дають можливість отримувати безпрецедентні обсяги даних про звички клієнтів, стан активів, збої системи і інші особливості її роботи», - пояснив Джон Янчар.

Деякі провідні компанії прийняли рішення про розробку інтегрованої системи управління мережею (INMS), яка зможе забезпечити єдине, комплексне бачення всіх пристроїв і послуг розподільчої мережі.

В цілому більше 80% компаній називають в числі мотивів модернізації мережі прагнення поліпшити її моніторинг, управління і автоматизацію. Майже стільки ж - надійність мережі (рис нижче).

Одним із способів підвищення ефективності моніторингу є розміщення в розподільній мережі датчиків, в тому числі пристроїв вимірювання комплексної амплітуді (PMU), які вже використовуються в системах передачі та розподілу. Ці пристрої можуть вимірювати напругу, струм, фазові характеристики, частоту і швидкість її зміни, стан перемикача і інші характеристики струму. Завдяки GPS їх дані можуть бути синхронізовані з іншими даними по всій системі розподілу, що дозволяє операторам мережі отримувати повну картину про стан мережі.

PMU і інші датчики, які встановлюють енергорозподільчі компанії в своїх мережах, збирають величезні обсяги даних. До цих даних додаються дані вдосконалених систем управління розподілом (advanced distribution management systems) і технологій управління локалізацією несправностей, напругою і технологій відновлення служб. Є також дані, які передають безпілотні літальні апарати, дані інтелектуальних систем вуличного освітлення, а також дані інфраструктури зарядки електромобілів. Даних, які використовуються для керування енергосистемою, дуже багато. Тому компанії очікують істотного збільшення пропускної спроможності своїх телекомунікаційних мереж. Якщо зараз близько 85% компаній вважають достатньою пропускну здатність в 10 гігабіт на секунду і нижче, то в майбутньому 45% очікують, що вона виросте до 20 гігабіт на секунду і вище.

«Зараз споживачі отримують більше можливостей і стають все більш освіченими в плані технологій завдяки поширенню інтелектуального обліку та різного роду мобільних додатків, які дають їм все більший контроль і можливості розпоряджатися своєю енергією. Вони також можуть легко перемикатися між постачальниками послуг, що стимулює компанії покращувати обслуговування клієнтів», - зазначив Джон Янчар. Мережеві компанії, які проводять модернізацію енергосистем з урахуванням нових технологій, будуть отримувати все більші знання, контроль і інструменти для залучення клієнтів, вважають Black & Veatch.

Всі статті
//MAIN SVG //END MAIN SVG