Реформа енергоринку

У перспективі від реформування ринку електричної енергії мають виграти всі, хоча і постачальники, і споживачі можуть зіткнутися з певними складнощами на перших етапах

Модель відкритого ринку електроенергії, яка вводиться прийнятим в минулому році Законом України «Про ринок електричної енергії» вже впроваджена в багатьох країнах Європи. За цією моделлю працюють ринки електроенергії наших сусідів - Польщі, Угорщини, Словаччини, Румунії, а також Німеччини, Австрії та інші. Основні принципи, які закладені в основу цієї моделі - відкритість і конкуренція. Теоретично, це може дозволити в перспективі знизити ціни на електроенергію. Україна прагне переймати європейський досвід, але для його успішного впровадження потрібно створити відповідні умови.

В результаті реформування, зокрема, має відбутися відокремлення функції з розподілу електричної енергії від функцій виробництва, передачі та постачання, тобто створення відповідних окремих юридичних осіб. Так, існуючі на сьогодні енергопостачальні компанії повинні вжити заходів щодо відокремлення діяльності з розподілу від діяльності з постачання електричної енергії шляхом створення відповідних окремих суб’єктів господарювання.

Новий повномасштабний ринок запроваджується з 1 липня 2019 року, в результаті чого почнуть діяти балансуючий ринок та ринок допоміжних послуг, ринок "на добу наперед" та внутрішньодобовий ринок, двосторонні договори.

Однією з умов впровадження нового ринку електроенергії є розробка та імплементація відповідного законодавства. В цьому плані вже багато зроблено. Прийнято закон «Про ринок електричної енергії», а також ряд підзаконних актів - Кодекс системи передачі, Кодекс системи розподілу, Кодекс комерційного обліку електроенергії, Правила ринку тощо. Однак, деякі моменти лишаються на сьогодні неврегульованими. Крім того, необхідно вирішити питання, пов'язані з розробкою та закупівлею програмного забезпечення, встановленням засобів обліку споживання електроенергії як юридичним так і побутовим споживачам та інші.

Так, для енергопостачальних компаній, які будуть здійснювати постачання населенню, малим непобутовим споживачам (так званим постачальникам універсальних послуг), НКРЕКП на сьогодні не ще встановлений тариф. Така ж ситуація і у розпродільних компаній. Від тарифу, який буде для них затверджений, залежить як вони будуть планувати свою діяльність, чи зможуть адекватно реагувати на виклики ринку. Також до невирішених питань відноситься, наприклад, проблема з переукладанням договорів деякими категоріями споживачів. Відповідно до діючого Закону, якщо до грудня юридичний споживач не обере для себе постачальника і не укладе договір ні з одним постачальником, він буде вважатися споживачем постачальника останньої надії. Поки незрозуміло, яка компанія буде цим постачальником- за Законом, це має визначити Кабінет Міністрів. Існують також споживачі-неплатники, які нецікаві звичайним постачальникам. Як будуть врегульовуватись взаємовідносини з ними- також поки що невідомо.

Отже, вищезазначені питання потрібно вирішувати найближчим часом. Законом передбачено, що новий повномасштабний ринок почне працювати з 1 липня 2019 року, і якщо до цього часу не визначитися з їх рішенням, ситуація може стати важкопрогнозованою. Уже зараз компанії мають максимально оптимізувати свою діяльність і подумати про те, що вони можуть запропонувати споживачеві з одного боку і як виконати всі вимоги для роботи в новому ринку з іншого боку. Крім того, компанії відчують додаткову конкуренцію з боку європейських трейдерів, які швидше за все вийдуть на наш ринок, маючи значний досвід роботи на ринках електроенергії Європи. Так вже відбувалося на ринках сусідніх країн.

Незважаючи на те, що умови роботи на українському ринку електроенергії складні і деяких гравців вони відлякують, інші все ж таки намагатимуться зайняти або збільшити свою частку ринку. Отже, впровадження нового ринку електроенергії дає нові можливості як для постачальників, виробників так і для споживачів. До цих змін потрібно готуватися вже зараз.

Всі статті
//MAIN SVG //END MAIN SVG