Майбутній диспетчер має попрацювати спочатку електромонтером

Для того, аби бути диспетчером, необхідно, по–перше, мати вищу енергетичну або технічну освіту. По друге – досвід. Майбутній диспетчер має попрацювати спочатку електромонтером, аби знати усі процеси не з книжок, а на практиці, як все відбувається. Він має на практиці знати мережі та енергообладнання, яке знаходиться в районі. Диспетчером може бути електромонтер 4-5 розряду та мати 5 групу по електробезпеці. Мають значення й особисті якості людини –  уміння вірно  сприймати інформацію, аналізувати її та приймати відповідне,  єдине вірне, рішення. Крім цього, необхідне спеціальне навчання. В Житомиробленерго є спеціальна програма по підготовці диспетчерів. Крім того усі кандидати на посаду диспетчера проходять відповідний психофізіологічний тест.

На перший погляд може здатися, що робота проста, але якщо бути присутнім у час ліквідації аварії або  при плановому виводу в ремонт електрообладнання, то можна зрозуміти, що кожен дзвінок для диспетчера  це інформація, за якою має слідувати його  відповідальні рішення і конкретні  дії. Диспетчерська – серце енергогосподарства області. Сюди приходить вся інформація про відключення, пошкодження, аварійні ситуації. Диспетчер цілодобово на посту і знає усе, що робиться в електромережах. Він не тільки володіє інформацією, але повинен швидко приймати над відповідальні рішення в обставинах обмеженого часу. Диспетчер не має права на помилку.

Диспетчером може бути не кожен. Але якщо у електромонтера є прагнення стати диспетчером і відповідна освіта, можна навчитися й використовувати свій потенціал у цьому. Крім того, маючи досвід роботи диспетчером, є можливість подальшого кар’єрного росту в енергокомпанії.

начальник центральної диспетчерської служби  АТ «Житомиробленерго» : Микола Романенко

Головні причини аварій – стихійні лиха та перенавантаження

Як показав досвід останньої зими, основна кількість аварійних відключень відбулися внаслідок сильних хуртовин та утворення ожеледі на проводах ліній електропередач діаметром до 15-20 міліметрів, а також через перенавантаження ЛЕП, яке виникає внаслідок порушення споживачами використання договірних потужностей – обігрівачі, бойлери тощо.

Електромережі, на жаль, не розраховані на сучасне навантаження, деякі з них будувалися 40 років тому і більше. Більшість споживачів, маючи стандартний договір на потужність півтора кіловати в квартирі та три в будинку, значно її перевищують використовуючи потужні обігрівальні електроприлади, електронагрівачі води тощо. Це перевантажує мережу та призводить до аварійних вимкнень. Крім того, перенавантаження електромереж може спричинити пошкодження й енергетичного обладнання – у розподільчих щитках, на підстанціях та кабельних мережах.

Зрозуміло, що суттєве зростання електроспоживання населенням – типова ситуація для холодної пори року. Втім для попередження аварійних ситуацій необхідно обмежувати використання потужних електроприладів хоча б у пікові години – з 18.00 до 22.00.

Ми працюємо з цими проблемами, замінюючи старі лінії на нові, проте всі одночасно замінити неможливо. Для прикладу – у Рівному понад 400 км лише кабельних ліній, а по області їх 700 км. Протяжність повітряних ліній електропередач перевищує 25 тисяч кілометрів.

Саме приведення схем зовнішнього електропостачання споживачів до нормального режиму роботи, передбаченого проектними рішеннями – одна з необхідних умов проходження зими без аварійних вимкнень. Своєю чергою ми, енергетики, робимо усе для забезпечення надійного та якісного електропостачання до кожного офісу та домівки.

Керівник групи нагляду за експлуатацією «Рівнеобленерго»: Юрій Захаров